پرش به محتوا

هوش مصنوعی ChatGPT چیست؟

هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و شاهد توسعه محصولات جذاب و البته بعضاً ترسناکی با هوش مصنوعی هستیم. یکی از مدل‌های هوش مصنوعی که در اخیرا سروصدای زیادی بپا کرده، یک چت‌بات به نام «ChatGPT» است.  این چت‌بات توسط OpenAI توسعه یافته؛ استارتاپی که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است.

ChatGPT یک فناوری انقلابی است و آموزش داده شده است تا بفهمد سوالی که انسان آن را مطرح کرده است، چه معنایی دارد.

از زمان راه اندازی Chatgpt در نوامبر ۲۰۲۲، صحبت‌های زیادی در مورد آن وجود داشته است. این “چت هوشمند” حتی شکاک‌ترین افراد را نیز شگفت زده کرده است. حتی بسیاری از کاربران از توانایی آن در ارائه پاسخ‌های با کیفیت انسانی واهمه دارند و حس می‌کنند که ممکن است در نهایت  Chatgpt این قدرت را داشته باشد که شیوه تعامل انسان با رایانه‌ها را مختل کند و نحوه بازیابی اطلاعات را تغییر دهد.

chatgpt چیست؟

به زبان ساده، ChatGPT یک چت ‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به هر سوالی پاسخ دهد. ChatGPT یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه شود و متون نوشتاری بسیار دقیقی مشابه انسان تولید کند. در‌حقیقت ChatGPT جدیدترین نسخه از GPT، خانواده‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به‌حساب می‌آید.

ChatGPT OpenAI pic

کدام شرکت ChatGPT را خلق کرده است؟

این چت‌بات جدیدترین دستاورد شرکت تحقیقاتی OpenAI است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن محسوب می‌شود. این شرکت با همکاری یکی از سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی به نام «سم آلتمن» در اواخر سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و هدفش توسعه هوش دیجیتال برای کمک به بشریت بوده است.

البته ایلان ماسک از این استارتاپ جدا شد و فاصله‌اش را با آن افزایش داد. ایلان ماسک که حالا مدیرعامل توییتر است، در توییتی اعلام کرد که OpenAI برای آموزش ابزارهای خود به دیتابیس این شبکه اجتماعی دسترسی داشته که البته حالا چنین کاری را متوقف کرده است.

این چت‌بات به‌اندازه‌ای محبوبیت پیدا کرده که یکی از غول‌های فناوری، یعنی مایکروسافت، چند وقت پیش از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در OpenAI خبر داد.

چت‌بات جدید OpenAI چه کاربردهایی دارد؟

  • با ChatGPT می‌توانید متن‌های معناداری را در طیف وسیعی از سبک‌ها، موضوعات و زبان‌ها ایجاد کنید. علاوه بر این، می‌توان خلاصه اخبار، توضیحات محصول یا داستان را تولید کرد.
  • به لطف این ابزار، می‌توان مشکلات را تجزیه و تحلیل کرد و راه حل یا پاسخ به سوالات را تولید کرد.
  • از Chatgpt می‌توان برای ایجاد پاسخ‌های مناسب و سازگار برای یک چت بات در طیف وسیعی از زمینه‌ها استفاده کرد.
  • می توان از آن برای ایجاد پست‌ها و پیام‌های جذاب برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.
  • با Chatgpt می‌توانید گزارش ها، ایمیل‌ها و سایر محتواها را برای برنامه‌های کاربردی تولید کنید.
  • به لطف Chat GPT ، می‌توان مجموعه داده‌های بزرگ را تجزیه و تحلیل کرد و اطلاعات ارزشمندی را از آنها استخراج نمود.

مزایا Chatgpt

یکی از نقاط قوت اصلی Chatgpt توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های انسان مانند به ورودی‌های مختلف است. این عملکرد، Chatgpt را برای کمک به برنامه‌هایی مانند ربات‌های چت، دستیاران شخصی مجازی و عوامل مکالمه ایده‌آل می‌کند. به لطف قابلیتهای پیشرفته توسعه زبان، Chatgpt می‌تواند مکالمات شفاف و آموزنده‌ای را با کاربران در مورد موضوعات مختلف انجام دهد. برخی از مزایای دیگر Chatgpt در ادامه توضیح داده می‌شود.

در حالت کلی، کاربردهای هوش مصنوعی چت جی پی تی به‌صورت تئوری نامحدود است. شما می‌توانید سؤالات مختلف از آن بپرسید یا حتی از آن بخواهید که یک مقاله را برایتان خلاصه کند.

 

از ChatGPT خواسته شده در زبان ++C کدی برای تبدیل دمای فارنهایت به سلسیوس بدهد که نتیجه‌اش را در زیر می‌بینید:

chatgpt pic

اما اگر از ChatGPT بخواهید به شما کاری مانند نوشتن بدافزار یاد دهد، آیا دست به چنین کاری می‌زند؟ برای بررسی این موضوع ما از چت‌بات چت جی پی تی خواستیم به ما ساختن باج‌افزار را آموزش دهد که جوابش را در ادامه می‌بینید:

chatgpt pic

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ChatGPT نه‌تنها دستورالعملی به ما نمی‌دهد، بلکه به ما گوشزد می‌کند که ساخت باج‌افزار کاری غیرقانونی و غیراخلاقی است. در حالت کلی این چت‌بات هیچ دستورالعملی برای ساخت بدافزار در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، بااین‌‌حال طبق گزارش‌ها، هکرها برای ساختن بدافزارها از ChatGPT سوءاستفاده می‌کنند.

 

در ادامه ما از خود ChatGPT پرسیدیم که تو چی هستی؟ و او خودش را اینطور به ما معرفی کرد:

 

chatgpt pic

همینطور ما دامنه وب سایت مجتمع انفورماتیک بین الملل رو برای او ارسال کردیم و اینطور به ما پاسخ داد:

 

chatgpt pic

i3center.com وب سایتی است که راه حل ها، خدمات و آموزش های فناوری اطلاعات (it) را ارائه می دهد. به نظر می رسد که وب سایت به زبان و سیستم عامل فارسی بر ارائه خدمات فناوری اطلاعات در ایران تمرکز داشته است. متأسفانه، از آنجایی که وب سایت انگلیسی نیست، نمی توانم توضیحات دقیقی در مورد محتوا یا خدمات آن ارائه دهم.

 

در مورد کشور عزیزمون ایران هم ازش پرسیدیم:

 

chatgpt pic

علیرضا ثابت

علیرضا ثابت

طراح وب سایت بر پایه وردپرس ، دانشجوی کارشناسی نرم افزار، مسئول فنی مجتمع بین الملل و علاقه مند به تولید محتوا در حوزه تکنولوژی